fredag 13 mars 2009

Vinprovning

Igår på torsdagskvällen var jag iväg på vinprovning på Australian Wine Club på Grevgatan i Stockholm med min syster, mamma och två av hennes kollegor som jag också känner. Vi fick ett glas vitt vin när vi anlände och fick sen sätta oss till bords. Framför oss låg en assiett med diverse smaktillbehör.


Vi fick testa två vita viner och två röda viner. Alla med helt olika karaktärer och smak. När vi luktat och smakat på alla fick vi testa dem till olika tillbehör (under ledning) där det tydligt framgick vad som var gott och inte så gott att kombinera med vinen (jobbade med surt, salt, beskt och sött och även umami (den femte smaken) i form av buljong. Det var jätteintressant men frågan är om man vågar bjuda någon på mat och vin nu när man vet hur lätt det är att misslyckas med sitt vinval.

Även jag kom med på bild den här gången. Som avslutning fick vi en fisksoppa (eller gryta?) med rotsaker och kolja. En mild men ändå väldigt god smak.

Efter att ha varit hemma med Ludden hela dagen var jag lagom sugen på att ta mig in till stan men det ofta är så blir det som bäst när förväntningarna inte är så höga. Jag hade med andra ord jättetrevligt.

2 kommentarer:

  1. Ja, det var jättetrevligt och så kul att du följde med. Hoppas det blir fler gånger. Kram

    SvaraRadera
  2. Det låter verkligen jättemysigt! Själv var jag på chokladprovning för ett tag sedan, det var också trevligt :-D

    SvaraRadera